zondag 7 januari 2018

Eén deur verschil


Een stukje van manlief. Over de bijkeuken en de garage.

Ons huis heeft een inpandige garage die grenst aan de hal. In die garage staan niet alleen onze fietsen, maar een deel ervan doet ook dienst als bijkeuken. Met vriezer, voorraadkast en wasmachine. Middels een ouderwetse kanteldeur wordt de garage gescheiden van de buitenlucht. De isolatiewaarde van die kanteldeur is natuurlijk ongeveer gelijk aan nul. Dus als wij even de garage inlopen om wat uit de vriezer te halen, een wasje te draaien, of om wat voor reden dan ook, dan dringt een ijzige kou direct het huis binnen. Niet voor niets had de vorige eigenaar een gordijn gehangen voor de deur naar de garage. Tegen de tocht.

Nu had de vorige eigenaar niet alleen een gordijn opgehangen. Hij had ook de garage in tweeën gedeeld door middel van een eenvoudig wandje. Het eerste deel van de garage gebruikte hij als werkplaats. Wij gebruiken het als bijkeuken. De doorgang van het eerste naar het tweede deel was gewoon open - wat maakte dat beide delen nagenoeg even koud waren. Al enige tijd was ik van mening dat in de opening prima een deur kon komen. Omdat we daar geen budget voor hadden ingeruimd zocht (en vond) ik op Marktplaats een gratis opdekdeur.

Afgelopen vrijdag vond ik ook de tijd om er mee aan de slag te gaan. Met wat hout van de houthandel (9 euro) en wat ijzerwaren voor het ophangen van de deur (18 euro) begon ik aan de klus die op papier niet zo heel ingewikkeld leek. Ook in de praktijk was het eigenlijk niet moeilijk, maar ik ben niet de allerhandigste en heb ook niet het perfecte gereedschap. Uiteindelijk ben ik met het resultaat niet ontevreden. Te meer vanwege het best wel indrukwekkende temperatuurverschil dat is ontstaan na mijn inspanningen. Ondanks de vorst is het nu in het bijkeukendeel van de garage redelijk aangenaam terwijl het in de garage zelf nog altijd stervenskoud is.

En het lijkt er zelfs op dat de warmtepomp in de afgelopen 24 uur zichtbaar minder heeft verbruikt dan eerder op vergelijkbare dagen.

Het verschil dat één deur maakt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten